Aplikacja BIK

Sprawdzaj BIK w telefonie!

 

Utrata karty kredytowej nie należy do rzadkości. Podejrzewasz, że padłeś ofiarą złodzieja? Przejrzyj dokładnie wszystkie ewentualne miejsca w domu i biurze, gdzie karta mogła się zawieruszyć. Nadal jej nie ma? Pora zacząć działać, żeby nie stracić pieniędzy z konta.

Powiadom bank i zastrzeż kartę

Natychmiast zadzwoń do centrum zastrzegania kart w banku, który prowadzi Twoje konto. Na ogół banki udostępniają do tego celu infolinie czynne przez całą dobę. Ich numer zwykle umieszcza się na odwrocie karty – dlatego należy wcześniej wpisać go do telefonu komórkowego (żeby móc z niego skorzystać w wypadku kradzieży).

Jeśli nie masz numeru infolinii banku:
  • znajdź numer na stronie internetowej banku;
  • skorzystaj z całodobowej, ogólnej infolinii +48 828 828 828 (uruchomionej przez Związek Banków Polskich), dzięki której uzyskasz połączenie telefoniczne z Twoim bankiem.
     
Gdy nie masz przy sobie telefonu:
  • udaj się do dowolnego oddziału banku, w którym masz konto, zgłoś tam kradzież karty i poproś o jej zablokowanie;
  • zaloguj się na bankowe konto internetowe, z którym powiązana jest karta kredytowa i zablokuj ją online.
     
Po zastrzeżeniu karty

Od tej pory bank ponosi odpowiedzialność za bezprawne transakcje (powyżej 150 euro) wykonane zastrzeżoną kartą.

Bank nie weźmie na siebie odpowiedzialności, jeśli transakcje potwierdzono właściwym kodem PIN (Ty odpowiadasz za jego ochronę i nie wolno Ci udostępniać go niepowołanym osobom).

Skontaktuj się z bankiem i poproś o wyrobienie nowej karty kredytowej (czasem trzeba wypełnić wniosek, który otrzymasz w banku lub znajdziesz w Internecie).

Uwaga: po zastrzeżeniu karty kredytowej nie masz prawa jej używać (gdyby udało Ci się ją odzyskać).

Konsekwencje finansowe po utracie karty

Niezwłocznie zablokuj kartę kredytową. Jeśli tego nie zrobisz, konsekwencje finansowe spadną na Ciebie (nie będziesz miał prawa ubiegać się o rekompensatę z banku).

Znaj swoje obowiązki, nałożone na użytkowników kart m.in. przez przepisy ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 roku. Jeżeli nie wywiążesz się ze prawnych powinności oraz nie będziesz kierował się podstawowymi zasadami bezpieczeństwa podczas używania karty, bank może odmówić wypłacenia rekompensaty finansowej (w przypadku utraty środków na koncie).

Jak prawidłowo korzystać z karty?
  • Gdy otrzymasz kartę, podpisz ją w odpowiednim miejscu.
  • Chroń ją przed złodziejami: przenoś i przechowuj w ten sposób, by złodziej nie miał do niej łatwego dostępu (nie zaleca się trzymać kart w portfelu).
  • Jeśli masz kilka kart, nie trzymaj wszystkich w jednym miejscu.
  • Nigdy nie noś przy sobie (np. w portfelu, kieszeni) kartki z zapisanym numerem PIN (absolutnie zabrania się trzymać PIN-u obok karty kredytowej).
  • Gdy stracisz kartę kredytową (w wyniku kradzieży, zagubienia, zniszczenia), natychmiast powiadom bank.

Bank zawsze sprawdza, czy właściciel karty wywiązał się ze swoich obowiązków. Weryfikuje m.in. w jakiej sytuacji korzystano z karty, w jakim miejscu i kto jej używał. Jeśli pozwoliłeś zapłacić swoją kartą innym osobom, bank może częściowo obciążyć Cię za nieuprawnione transakcje.

Dodatkowe środki ostrożności

Warto wykupić w banku ubezpieczenie karty (na wypadek jej utraty). Wówczas Twoja odpowiedzialność finansowa (np. po kradzieży) jest znacznie mniejsza (pod warunkiem, że nie straciłeś środków z powodu własnego zaniedbania). Na ubezpieczenie wydasz ok. kilkunastu zł miesięcznie.

Numer Twojej karty kredytowej i pozostałe dane, jakie się na niej znajdują, złodziej może w różny sposób wykorzystać, np. zrobić spore zakupy na raty w Internecie lub złożyć w banku wniosek o kolejny kredyt. Jak się przed tym uchronić?

Załóż konto w BIK i aktywuj alert, który zabezpieczy Cię przed wyłudzeniem kredytu na Twoje dane osobowe.

Przeczytaj również